#10. Jaki papier wybrać do druku?
[Opublikowano: 18 września 2020]
Przy zamawianiu druków dość istotnym elementem jest wybór właściwego papieru. Tak, aby pasował do produktu i spełniał swoje funkcje. Tak, aby nie był za sztywny (np. papier firmowy), ani za wiotki (wizytówka), aby dało się po nim pisać (notes) albo wyglądał elegancko (voucher).
Warto wiedzieć jakie rodzaje papierów najczęściej używane są w drukarni, czym się różnią i znać ich standardowe zastosowania. Natomiast sama wiedza teoretyczna nie zastąpi praktycznej 😊 Papier najlepiej samemu dotknąć, zobaczyć wygląd i strukturę oraz ocenić sztywność.
Dlatego u nas możesz zamówić WZORNIK PAPIERÓW i osobiście zobaczyć różnicę pomiędzy różnymi popularnymi papierami.
Podstawowym papierem w drukarni jest:
papier kredowy (na ulotki, teczki, wizytówki itp.),
papier offsetowy (na papier firmowy, notesy, książki, materiały szkoleniowe itp.).
Do druku naklejek stosuje się papier samoprzylepny lub folię samoprzylepną. A jeżeli chcemy, nakleić informację na gładką powierzchnię tymczasowo i bez pozostawiania kleju to używamy druków na folii elektrostatycznej.
Zaproszenia, listy gratulacyjne, dyplomy i inne druki premium możemy wydrukować na papierach ozdobnych lub satynach. A jeżeli dbasz o środowisko to gorąco polecamy papiery ekologiczne.
Zdecydowanie rzadziej drukujemy na kartonach (okładki, pocztówki) oraz materiałach syntetycznych (zawieszki, etykiety, karty menu, numery startowe) i papierach samokopiujących.
PAPIERY KREDOWE
Powleczony (gładki, lekko śliski) papier stosowany do druku kolorowych materiałów reklamowych.
Najczęściej stosuje się kredę 170g (ulotki, plakaty, wnętrza katalogów). Można też użyć trochę cieńszego papieru (zwłaszcza przy masowych akcjach reklamowych, gdzie cena odgrywa duże znaczenie) – kredy 130g. Do druku kartek świątecznych, zaproszeń, kuponów, voucherów najczęściej stosowana jest kreda 300g. Do wizytówek i teczek kreda 350g.
PAPIERY OFFSETOWE
Niepowleczony (matowy i lekko chropowaty) papier po którym można swobodnie pisać długopisem. Stosowany głównie do druku papieru firmowego, ankiet, notesów, materiałów szkoleniowych i książek. Zazwyczaj stosuje się papier offsetowy w gramaturze 90g, ew. do bardziej ekonomicznych rozwiązań 80g.
MATERIAŁY SAMOPRZYLEPNE
Naklejki standardowo drukuje się na papierach samoprzylepnych (tańsze rozwiązanie) lub na foliach samoprzylepnych (bardziej trwałe podłoże).
Papier samoprzylepny jak sama nazwa wskazuje jest to papier, więc raczej nie nadaje się do długoterminowej aplikacji na zewnątrz, ani tam gdzie będzie miał częsty kontakt z wodą. Doskonale sprawdzi się jako naklejki firmowe, etykiety, wlepki itp.
Folia samoprzylepna to tworzywo sztuczne, jest więc odporna na warunki atmosferyczne, jednak jest to podłoże droższe niż papier. Folia może być biała lub przeźroczysta.
PAPIERY OZDOBNE
Do bardziej prestiżowych druków (np. zaproszenia, vouchery, dyplomy) można zastosować papiery ozdobne białe, ecru lub kolorowe barwione w masie, gładkie lub fakturowane, metalizowane (perłowe), półprzeźroczyste. Wybór zależy indywidualnie od gustu, dostępności papierów w ofercie, a także musi pasować charakterem do projektu. Nie wydrukujemy zaproszeń na wybory mistera roku na różowym perłowym papierze 😉
PAPIERY SATYNOWE
Papier powlekany (bardzo gładki, wyjątkowo biały papier o lekko matowej powierzani). Jest bardziej wygładzony i lepszej jakości niż papier offsetowy, ale nie tak śliski jak papier kredowy.
Jest to papier dedykowany do druku cyfrowego i używany tylko w druku tą techniką. Zazwyczaj drukuje się na nim bardziej prestiżowe oferty, czy listy gratulacyjne – satyna 120 lub 160g. Stosuje się też do druku wizytówek, dyplomów lub zaproszeń – satyna biała lub kremowa 300g.
KARTONY
Karton stosuje się do druku pocztówek, pudełek, zakładek, okładek do książek i raportów. Jest on zazwyczaj bardziej sztywny niż papier kredowy o tej samej gramaturze. W druku najczęściej stosuje się karton jednostronnie powlekany. Oznacza to, że po jednej stronie ma gładką, powleczoną powierzchnię (podobnie jak papier kredowy), a po drugiej stronie jest matowy i można po nim pisać.
PAPIERY EKOLOGICZNE
Papier ekologiczny to taki papier, który jest w pewnym procencie wykonany z makulatury.
Może on wyglądać jak materiał recyclingowy – mieć szarawy lub brązowy kolor z drobinami innych surowców. Takie podłoże stosuje się zazwyczaj do druku zaproszeń, metek, dyplomów czy wizytówek.
Papier ekologiczny może też być biały i wyglądać zupełnie jak zwykły papier. Często używają go firmy deklarujące w swojej strategii społeczną odpowiedzialność biznesu. Drukują na nim ulotki, katalogi czy raporty roczne dla akcjonariuszy.
FOLIA BEZKLEJOWA (ELEKTROSTATYCZNA)
Folia o właściwościach antystatycznych, dzięki którym przykleja się do gładkich powierzchni. Można ją odkleić bez pozostawiania żadnych śladów. Doskonale nadaje się do czasowych akcji promocyjnych oraz wszędzie tam gdzie nie chcemy uszkodzić powierzchni (lustro, lodówka, meble, drzwi, szyby itp.)
Zazwyczaj stosowana do druku naklejek promocyjnych z oznakowaniem rabatu. Często stosowana też do druku naklejek informacyjnych w hotelach. A ostatnio doskonale sprawdza się do oznakowania „covidowego” biur, hoteli i obiektów.
MATERIAŁ SYNTETYCZNY
Podłoże odporne na wodę, warunki atmosferyczne, ścieranie i niszczenie. Można go wielokrotnie łamać i zginać bez ryzyka przedarcia. Można przecierać go na mokro bez obawy o jego zniekształcenie czy zniszczenie wydruku. Stosowany zazwyczaj do druku etykiet na produkty żywnościowe i ogrodnicze, kart menu, zawieszek hotelowych, numerów startowych, instrukcji technicznych czy plansz informacyjnych.
PAPIER SAMOKOPIUJĄCY
Papier z mikrokapsułkami, które pękają pod wpływem nacisku dając reakcję barwną. Czyli pisząc coś na pierwszej stronie zostaje to też odbite na kolejnych kartkach. Zazwyczaj arkusze samokopiujące łączone są w bloczki. Taki bloczek może mieć wszystkie kartki białe. Stosuje się też biały oryginał i kolorowe kopie (np. żółte i różowe). Samokopie wykorzystuje się w firmach, gdzie wymagane są dokumenty w kilku kopiach. Używa się ich jako druki magazynowe lub księgowe, formularze umów, zamówień, reklamacji, protokołów odbioru czy naprawy gwarancyjnej.
Wiemy, że nawet najbardziej kwiecisty opis i super zdjęcie nie odda faktycznej struktury arkusza. Papier najlepiej osobiście dotknąć, poczuć pod palcami jego powierzchnię i ocenić sztywność. Dopiero wtedy mamy pewność, że wydruki które otrzymamy z drukarni są na takim papierze jak chcieliśmy, żeby były.
Sprawdź jakie papiery możesz zobaczyć w naszym wzorniku
Jeżeli masz jakieś pytania lub chciałbyś uzyskać od nas poradę odnośnie doboru podłoża do druku to śmiało pisz do nas lub dzwoń: