#07. Jak przetrwać i przygotować się na czas po kryzysie… [2/2]

[Opublikowano: 8 kwietnia 2020]

W poprzednim poście omówiliśmy dwa z czterech obszarów, nad którymi warto teraz popracować, by jak najlepiej przygotować firmę do przyszłego działania. Pamiętaj, że gospodarka musi ruszyć i wtedy wygrają Ci, którzy będą do tego przygotowani! A więc do roboty… jesteś zwycięzcą 😉

Dla przypomnienia co teraz możesz zrobić?

1. Popracować nad ofertą i bonusami zwiększającymi sprzedaż.
2. Popracować nad profesjonalnym wizerunkiem firmy.
3. Popracować nad relacjami z obecnymi Klientami.
4. Popracować nad organizacją pracy w firmie.

Skoro już wiesz z poprzedniego posta jak pracować nad własną ofertą i bonusami zwiększającymi sprzedaż oraz nad profesjonalnym wizerunkiem firmy, teraz czas, na dwa kolejne jakże ważne działania, które powinieneś przedsięwziąć.

3. Praca nad relacjami z obecnymi Klientami

Taniej, szybciej i prościej jest sprzedać coś Klientom, których już masz niż szukać nowych. Czy wiesz dlaczego teraz od Ciebie kupują i na czym im najbardziej zależy? Czy lubią Cię i mają zaufanie do Twojej firmy – masz z nimi dobre relacje? Czy myślisz, że mogliby u Ciebie kupować więcej? Jesteś pewny, że oni wiedzą co jeszcze mogą u Ciebie zamówić?

Staraj się podtrzymywać dobre relacje ze swoimi Klientami. Ludzie kupują od tych, których lubią. Wyślij im kartkę świąteczną na Wielkanoc i Boże Narodzenie. Z końcem roku podziękuj za udaną współpracę i złóż życzenia wręczając dobre wino (koniecznie w firmowej torbie) czy firmowy kalendarz lub elegancki notes.

Co zrobić?

1. Rachunek sumienia 😉 Wypisz wszystkich stałych dobrych Klientów i dobrze się im przyjrzyj.

2. Zadzwoń do nich i zapytaj co jest fajnego w Twojej ofercie (będziesz wiedział co szczególnie podkreślić w twoich tekstach reklamowych), co możesz poprawić, czego im brakuje (może warto rozważyć rozszerzenie oferty o te właśnie elementy). Zapytaj co jeszcze kupują oprócz Twoich produktów. Założę się, że wspólnie znajdziecie takie rzeczy, gdzie usłyszysz: „oooo to u Was też to mogę dostać… nie miałem pojęcia, poproszę o ofertę” 😉.

3. Możesz ich od razu poprosić o referencje, like’a na FB, czy wystawienie opinii na Google.

4. Przygotuj już kalendarze na 2021 rok. Teraz jest na to czas, jesienią prawdopodobnie nie będziesz go miał. Możesz też od razu zamówić kartki świąteczne na Boże Narodzenie, będą już czekały. Zamów torby na wino z Twoim logiem… będziesz miał jak znalazł na spotkania z kontrahentami.

Co jeszcze możesz zrobić?

Nasza propozycja:

Jeżeli prowadzisz sprzedaż wysyłkową zadbaj o elegancką kartkę z podziękowaniem za zakup właśnie u Ciebie, wydrukuj też kupon rabatowy do wykorzystania przy kolejnym zakupie. Możesz też dorzucić ulotkę ze skróconą wersją oferty, aktualnymi bestsellerami czy artykułami w promocji. Ciekawym pomysłem jest dołączenie formularza zwrotu i wymiany z dokładną instrukcją jak to zrobić.


4. Praca nad organizacją w firmie.

To jest temat kopalnia, nie do przejścia na jedną pandemię. Natomiast warto małymi krokami wprowadzać kolejne usprawnienia, które poprawiają działanie firmy. Z czasem okaże się, że sumarycznie zaoszczędziliśmy całkiem sporo czasu i nerwów. W końcu nie od razu Kraków zbudowano 😉

Co zrobić?

Przeanalizuj procesy w swojej firmie. Sprawdź przepływ informacji i zobacz czy czegoś nie da się usprawnić. Chociaż w tym miejscu chyba całkowicie głos należy oddać pracownikom, bo oni są na pierwszej linii frontu. Wypadałoby napisać przynajmniej podstawowe procedury. Ale zanim to zostanie zrobione to kamyczkami na drodze może być stworzenie wszelakiej maści formularzy, checklist, czy ankiet w formie zwykłych pojedynczych wydruków, notesów klejonych, czy samokopii w bloczkach. Dobrze sprawdzają się też naklejki o różnej treści i zastosowaniu.

Co jeszcze możesz zrobić?

Nasza propozycja:

Bloczki samokopiujące stosuje się często jako formularze umów, zamówień, reklamacji, protokołów odbioru, napraw gwarancyjnych czy jako druki magazynowe lub księgowe. Są pomocne w wielu firmach, gdzie wymagane są dokumenty w kilku kopiach, zwłaszcza gdy są wypełniane ręcznie. Druk bloczków samokopiujących wg własnego wzoru, z częściowo wypełnionymi już danymi (czasem też z numeracją) będzie dużym ułatwieniem i oszczędzi wiele czasu.

Najczęściej drukowane naklejki to nalepki adresowe, etykiety na opakowania i boxy cateringowe, naklejki z oznakowaniem rabatu  lub naklejki reklamowe z logo firmowym. Można też wydrukować oznakowania na półprodukty, czy własne nalepki na paczki (np. uwaga szkło / faktura pod listem).


Dlaczego akurat teraz jest najlepszy moment na pracę nad firmą?

Bo za rok od teraz będziesz żałował, że nie zacząłeś już dziś… więcej czasu niż teraz już nie będziesz miał. To jest idealny moment na przegrupowanie sił przed nową batalią sprzedażową. Na zadbanie o swoją ofertę, własny wizerunek i zrobienie rzeczy, które zawsze były odkładane na później.

W czasie kryzysu najprościej tnie się wydatki na działania promocyjne, ale jak mawiał Stuart Henderson:

Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy.

Za rok od teraz będziesz w zupełnie innym miejscu i tylko od Ciebie zależy w jakim. Zdecyduj mądrze #zostańwdomu i #rozwińfirmę.

Zapisz się na nasz newsletter

Aby już niedługo jako jedna z pierwszych osób otrzymać nasz darmowy e-book 
„Czego oni ode mnie chcą, czyli jak rozmawiać z drukarnią”

Facebook